ارزیابی عناصر ساختاری معماری در انتقال پیام های مذهبی به مخاطب
نویسندگان
چکیده
مذهب به عنوان عامل ارتباط انسان با مبدا آفرینش و فرهنگ تبلور یافته، عامل ارتباط انسان با انسان و انسان با خویشتن می باشد .همزیستی این دو عامل به نحوی در شهرهای سنتی دیده می شود و این نکته اثبات می شود که خویشتن انسان همواره ارتباطی مستمر باجامعه و خدا دارد.از آنجا که مخاطب هنر معماری همچون هنرهای دیگر انسان است، سازنده و مجری آنها نیز انسان، پژوهشی در این زمینه هرچند بهاجمال برای شناخت انسان و در مرحله بعد دریافت و نوع پیامهایی که این نوع معماری به انسان منتقل می کند، ضروری می نمود.حال این سوال مطرح می شود که معماری با تمام ویژگی هایی که از آن یاد شد در انتقال پیام های مذهبی به مخاطب یا مخاطبان خودچه نقشی دارد؟در این پژوهش از روش پیمایشی و جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه به عنوان ابزاری برای سنجش نظرات نمونه مورد بررسیاستفاده شد. جامعه آماری پژوهش کلیه بازدیدکنندگان و صاحب نظران بناهای مذهبی (دانشگاهی و غیردانشگاهی) که با نوع معماریمورد پژوهش آشنا بودند در نظر گرفته شد.اگر مخاطب بتواند پیامهای مذهبی را بیان کند به معنی آن است که این پیامها توانسته اند در مخاطب نفوذ پیدا کند و اگر باعث انج امکار و اعمال دینی شود به معنی آن است که پیامهای توانسته اند در مخاطب تغییر بوجود آورند و اگر نفوذ و تغییر با هم انجام شود بهمعنی انتقال پیامهای مذهبی در مخاطب است.
منابع مشابه
تبیین میزان اثربخشی آموزش های پایه معماری به مخاطب عام نوجوان (موردپژوهی: خوانش نماهای معماری)
در این مطالعه با توجه به گسست میان جامعه و معماران در کنار عدم موفقیت رویکردهای پستمدرن در مردمیکردن معماری و ضرورت پرداختن مجدد به آموزش معماری به عموم، یک تجربه برای برآورد تأثیر آموزش معماری به نوجوانان در تعمیق نگرش آنان به معماری اجراشده است. در این تحقیق انواع فهم از نما با تحلیل تصویری مشارکتی و افتراق معنایی، میزان درک مردم در مورد سه کاربری مسکونی، اداری و مذهبی سنجش شده است؛ با توج...
متن کاملمخاطب و پردازش پیام های متنی و زیرمتنی تلویزیون: تأثیر هدفمندی مخاطب و هماهنگی موضوعی پیام ها بر یادآوری
توسعه فناوری رسانه، امکان پخش همزمان پیام های چندگانه را در قالب پیام های متنی و زیرمتنی در تلویزیون فراهم آورده است. پیام های متنی، همان برنامه های متعارفی هستند که صفحه نمایش را به خود اختصاص می دهند و پیام های نوشتاری زیرمتنی، در قالب نوار رونده در زیر صفحه نمایش از نظر می گذرند و به لحاظ موضوعی می توانند هماهنگ یا ناهماهنگ باشند. اصحاب رسانه مایل به استفاده بهینه از هر دو ظرفیت متنی و زیرم...
متن کاملنقش ویژگی های خط نستعلیق در انتقال پیام
هنر خوشنویسی در اسلام برای نوشتن و کتابت کلام وحی بوجود آمد، بنابراین از هنهای سنتی و از مقدسترین هنرهای جهان اسلام و به عبارتی برترین هنرهای دیداری اسلامی محسوب میشود. به دلیل اهمیت و گستردگی و تنوع کاربردی که این هنر داشته است ، در دورههای مختلف تاریخ خطوط مختلفی بوجود آمدند که یکی از مهمترین آنها ، خط نستعلیق بوده است. این خط از ابداعات ایرانیان بوده و با ترکیب دو خط نسخ و تعلیق به وجود...
متن کاملتأملی در نقش مخاطب در کیفیت معماری امروز ایران
این روزها معماران و مدرسههای معماری ایران در معرض بازخواست مدیران، رسانهها و و دلسوزانی هستند که معماری با هویت ایرانی و اسلامی را از آنان طلب میکنند. این مطالبه که گاه به صدور حکم و دستورالعمل برای تولید معماری مورد نظر نیز میانجامد، هرگز پاسخ روشنی از سوی معماران نداشته است. آنچه بسیاری از مخاطبان، معماری ایرانی و اسلامیاش میخوانند، نزد معماران چیزی نیست مگر تقلیدی سطحی از شکل و ظاهر گذ...
متن کاملتاثیر رنگ و فرم در انتقال پیام بر مخاطب شبکه های خبری تلویزیون
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر رنگ و فرم بر مخاطبان شبکه ها خبری (بی بی سی ، الجزیره ، پرس تی وی) از منظر فرمالیستی و نیز با توجه به نظریه دریافت انجام شده است. پس از بررسی اخبار این سه شبکه خبری به شکل نمونه گیری هدفمند، در مجموعه 126 تصویر انتخاب و برای بررسی دسته بندی شده و در مرحله بعد به توصیف، تفسیر و تبیین آنها پرداخته و در ادامه از نظر کارشناسان با استفاد از روش مصاحبه عمیق در این باره س...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
مطالعات رسانه ایISSN 2008-9619
دوره 9
شماره شماره 1(پیاپی 24) 2015
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023